Die horen we regelmatig. Of ‘als je aan vergaderen komt, kom je aan mij’. Die ook. Van het management. Over het algemeen staan deze opmerkingen haaks op wat de medewerkers vinden
van ‘het vergaderen’ in de eigen organisatie.
Via onze website kun je als individu een VergaderGeluksMeting invullen. Daar vergelijken wij de individuele scores met de overige ruim 4.500 respondenten. Over hoeveel ze vergaderen, uit welke branche mensen komen, of ze er energie van krijgen, of ze er gelukkig van worden, waar ze (nog) blijer van zouden worden en wat hun waardering is voor vergaderen.
De vele respondenten vergaderen ruim 41% van hun tijd (bijna 50% als je bij de overheid werkt), voor 2/3 is het een energy drain en de waardering is met een 6- niet geweldig. Resultaten boeken, actiepunten nakomen en niet uitlopen zijn slechts het topje van de ijsberg om het beter te maken volgens de respondenten.
Kijkend naar de scores van het management zien we dat deze substantieel hoger zijn dan van het niet management. Er zit een structureel verschil in beleving. Wij begrijpen dat dat voor niet iedereen even gemakkelijk is. Wel weten we dat we daar er samen aan te werken mensen echt werken aan hun werkgeluk, of anders gezegd vergadergeluk.