Waarom luisteren we niet als we vergaderen?
Vandaag, in deze week van het werkgeluk, zijn de algemene beschouwingen. Live te volgen. Direct in het begin poeierde Caroline van der Plas een treffer vol op de neus van onze demissionair president. ‘Als iemand aan het woord is, dan luister je’. Met andere woorden ‘Waarom luister je niet!’ Hiermee doelde ze op het actief kijken op de mobiele devices i.p.v. het luisteren naar de spreker(s). Iets wat overigens voor vele Kamerleden geldt. Daar wordt niemand gelukkig van.
Gisteren tijdens een inspiratiesessie vroeg ik waarom mensen op hun telefoon ‘zaten’, de mail beantwoorden of met elkaar smoezelen tijdens vergaderingen. Unaniem werd er gezegd dat mensen dan niet oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Op de vraag wat je dan vervolgens doet als vergaderleider of deelnemer was men minder unaniem.
Kleine oefening
Kijk in je agenda naar je meest recente of komende overleg. Bepaal per agendapunt of het je oprecht interesseert of dat er andere mensen zijn die zich daar beter over kunnen uitspreken.
En? Alle punten echt interessant of enkele? Onze ervaring tijdens de workshops die we geven is dan men van de (meestal te veel) agendapunten slechts enkele wezenlijk belangrijk vindt. Als we dan kijken hoe we dan de opzet van het overleg anders kunnen inrichten, zodanig dat je enkel aanwezig bent bij de punten die je echt interesseren, dan zien we in die overleggen niemand meer andere dingen doen en gelukkiger en met energie ook uit de vergadering komen!
Onze tip
Kijk naar het onderwerp dat je gaat bespreken en bepaal dan wie erbij moeten zijn (halen, brengen en helpen). Dus niet met een vast format van deelnemers naar de meest uiteenlopende punten te kijken. Zo voorkom je vergadertoeristen; mensen die zonder reden of rol bij een agenda(punt) aanwezig zijn.